top of page
  • jcfnieuws

Opdat u ook zult zijn waar IK BEN

Bijgewerkt op: 14 feb. 2023

En als Ik heengegaan ben en plaats voor u gereedgemaakt heb, kom Ik terug en zal u tot Mij nemen, opdat ook u zult zijn waar Ik ben.

Johannes 14:3

Er zijn mensen die geloven dat zij deze aarde in orde moeten maken en zelf het Koninkrijk van God op aarde kunnen en zullen vestigen, voordat Jezus Zelf terug komt. Met een gezond verstand kun je je goed bedenken dat dit onmogelijk is. De mens is onvolmaakt en de mens leeft in een onvolmaakte wereld. Sterker nog. De wereld zal alleen maar slechter en minder mooi worden. Dit is ook exact wat Jezus voorspelde toen Hij zei:

  • En Jezus antwoordde en zei tegen hen: Pas op dat niemand u misleidt. Want velen zullen komen onder Mijn Naam en zeggen: Ik ben de Christus; en zij zullen velen misleiden. U zult horen van oorlogen en geruchten van oorlogen; pas op, word niet verschrikt, want al die dingen moeten gebeuren, maar het is nog niet het einde. Want het ene volk zal tegen het andere volk opstaan, en het ene koninkrijk tegen het andere koninkrijk; en er zullen hongersnoden zijn en besmettelijke ziekten en aardbevingen in verscheidene plaatsen. Maar al die dingen zijn nog maar een begin van de weeën.

  • En doordat de wetteloosheid zal toenemen, zal de liefde van velen verkillen.

  • En dit Evangelie van het Koninkrijk zal in heel de wereld gepredikt worden tot een getuigenis voor alle volken; en dan zal het einde komen.

Mattheüs 24:4-8, 12, 14


Als we dit lezen, lezen we dat het er gaandeweg toch echt niet beter op wordt. Nee, slechter. Jezus benadrukt dit zelfs door te zeggen dat al die dingen 'moeten' gebeuren. Dit is niet om u te ontmoedigen, maar juist om u te bemoedigen. Want wanneer we deze dingen om ons heen zien, weten we dat onze verlossing nabij is.

  • Wanneer nu deze dingen beginnen te geschieden, kijk dan omhoog en hef uw hoofd op, omdat uw verlossing nabij is.

Lukas 21:28


Paulus schrijft ons dat we elkaar mogen blijven bemoedigen in zijn brief aan de


  • Maar ik wil niet, broeders, dat u onwetend bent ten aanzien van hen die ontslapen zijn, opdat u niet bedroefd bent zoals ook de anderen, die geen hoop hebben. Want als wij geloven dat Jezus gestorven en opgestaan is, zal ook God op dezelfde wijze hen die in Jezus ontslapen zijn, terugbrengen met Hem. Want dit zeggen wij u met een woord van de Heere, dat wij die levend zullen overblijven tot de komst van de Heere, de ontslapenen beslist niet zullen voorgaan. Want de Heere Zelf zal met een geroep, met de stem van een aartsengel en met een bazuin van God neerdalen uit de hemel. En de doden die in Christus zijn, zullen eerst opstaan. Daarna zullen wij, de levenden die overgebleven zijn, samen met hen opgenomen worden in de wolken, naar een ontmoeting met de Heere in de lucht. En zo zullen wij altijd bij de Heere zijn. Zo dan, troost elkaar met deze woorden.

1 Thessalonicenzen 4:13


Maar wanneer is die dag van redding? Hoe lang duurt het nog voordat Jezus ons komt ophalen? Het staat er al 2000 jaar. Het kan nog wel 100 jaar duren...

  • Maar die dag en dat uur is aan niemand bekend, ook aan de engelen in de hemel niet, maar alleen aan Mijn Vader.

Mattheüs 24:36


Het zal zeker geen 100 jaar meer duren, wanneer we lezen dat Jezus duidelijk aangeeft dat we aan de vijgeboom kunnen zien wanneer het seizoen is dat Hij ons komt ophalen, voordat de wraak en toorn van God over deze aarde komen zal. De vijgenboom is Israël. In 1948 werd Israël na 2000 jaar diaspora weer teruggebracht in het land. Geen enkele natie of volk is na zo'n lange periode verstrooiing ooit met behoud van taal terug in het land gekomen. Israël wel. Dit alleen al is een bewijs dat God bestaat.

  • Leer van de vijgenboom deze gelijkenis: wanneer zijn tak al zacht wordt en de bladeren uitspruiten, dan weet u dat de zomer nabij is. Zo ook u, wanneer u al deze dingen zult zien, weet dan dat het nabij is, voor de deur. Voorwaar, Ik zeg u: Dit geslacht zal zeker niet voorbijgaan, totdat al deze dingen gebeurd zijn. Maar die dag en dat uur is aan niemand bekend, ook aan de engelen in de hemel niet, maar alleen aan Mijn VaderLeer van de vijgenboom deze gelijkenis: wanneer zijn tak al zacht wordt en de bladeren uitspruiten, dan weet u dat de zomer nabij is. Zo ook u, wanneer u al deze dingen zult zien, weet dan dat het nabij is, voor de deur. Voorwaar, Ik zeg u: Dit geslacht zal zeker niet voorbijgaan, totdat al deze dingen gebeurd zijn. Maar die dag en dat uur is aan niemand bekend, ook aan de engelen in de hemel niet, maar alleen aan Mijn Vader.

Mattheüs 24:32-36


Jezus vertelde ons in dit gedeelte dat dit het seizoen, de generatie, zou zijn waarin Hij terug zou komen. Maar hoe weten we nu hoe lang een generatie duurt? Mozes schrijft hierover in Psalm 90 dat een generatie 70 jaar duurt en als het een sterke generatie is 80 jaren.

  • De dagen van onze jaren: daarin zijn zeventig jaren, of, als wij zeer sterk zijn, tachtig jaren, maar het beste daarvan is moeite en verdriet, want het wordt snel afgesneden en wij vliegen heen.

Psalm 90:10


We zitten er dus dicht tegenaan. En als we om ons heen kijken zien we bijna elk uur de intensiteit van alle genoemde zaken door Jezus versnellen. De barensweën zijn in versnelling toegenomen en nemen per week met intensiteit toe. Net als een barende vrouw die haar kind verwacht.

  • Want wanneer zij zullen zeggen: Er is vrede en veiligheid, dan zal een onverwacht verderf hun overkomen, zoals de barensweeën een zwangere vrouw, en zij zullen het beslist niet ontvluchten. Maar u, broeders, bent niet in duisternis, zodat die dag u als een dief zou overvallen. U bent allen kinderen van het licht en kinderen van de dag. Wij zijn niet van de nacht en ook niet van de duisternis.

1 Thessalonicenzen 5:3-5


Het onverwachte verderf is de verwoesting die over heel de wered komen zal over de goddelozen. Dit verderf, deze toorn van God is niet bestemd voor de gelovigen.

  • Want God heeft ons niet bestemd tot toorn, maar tot het verkrijgen van de zaligheid, door onze Heere Jezus Christus,

1 Thessalonicenzen 5:9

Gelukkig zijn wij kinderen van het licht. En niet van de duisternis, zodat het ons niet zal overkomen als een dief die in de nacht komt. Wij kijken uit naar de komst van Jezus, wij staan elke dag klaar voor Zijn komst en verwachten Hem elk moment. Dat maakt dat we onze handel en wandel zo zuiver mogelijk willen houden. Gewoonweg omdat we naar Hem uitkijken, zoals een wachter op zijn post uitkijkt en dienst houdt.


Jezus heeft nooit gezegd: "Ik wil dat je een plaats voor MIJ klaarmaakt, zodat ik bij jou terug zal komen." Hij zei: "Ik ga een plaats voor jóu voorbereiden, zodat je bij MIJ komt”. Dat is een groot verschil. Jezus heeft nooit gezegd: "Ik wil dat je een plaats voor MIJ klaarmaakt, zodat ik bij jou terug zal komen." Hij zei: "Ik ga een plaats voor jóu voorbereiden, zodat je bij MIJ komt”. Dat is een groot verschil. Met andere woorden zei Jezus eigenlijk het volgende: Ik maak een plaats gereed voor jóu, zodat ik je zal meenemen waar IK BEN, want IK ga met deze wereld dealen, jij bent helemaal niet bestemd voor het oordeel dat de wereld gaat treffen. Ik stierf aan het kruis voor jou! De toorn en wraak droeg ik voor jou.

  • En als Ik heengegaan ben en plaats voor u gereedgemaakt heb, kom Ik terug en zal u tot Mij nemen, opdat ook u zult zijn waar Ik ben.

Johannes 14:3


  • Dan zullen er twee op de akker zijn; de één zal aangenomen en de ander zal achtergelaten worden. Er zullen twee vrouwen malen met de molen; de één zal aangenomen en de ander zal achtergelaten worden. Wees dan waakzaam, want u weet niet op welk moment uw Heere komen zal. Maar weet dit, dat als de heer des huizes geweten had in welke nachtwake de dief komen zou, hij waakzaam geweest zou zijn, en niet in zijn huis zou hebben laten inbreken. Weest ook u daarom bereid, want op een uur waarop u het niet zou denken, zal de Zoon des mensen komen.

Mattheüs 24:40




bottom of page